BRANDING QUICK CHECKLIST… czyli jak skutecznie i szybko zaplanować swoją markę
„Ludzie uważają, że czas jest ważny, ponieważ sami go wymyślili”
Terry Pratchett
Jak budować swoją markę? Na pewno nie szybko, bo jak mawia stare porzekadło „Co nagle, to po diable”. Tak, to prawda. Budowanie marki osobistej wymaga czasu i przemyślanego działania. To proces, który zaczyna się w Tobie, tam głęboko, gdzie masz schowane najdziksze marzenia i fantazje. Tam budzi się Twoja marka osobista i przez proces budowania, wyprowadzasz ją na świat. Kształtujesz ją i prezentujesz światu, a potem musisz o nią dbać. Skoro Twoja marka osobista pochodzi od Ciebie, z Twoich najskrytszych pragnień i z Twoich doświadczeń, to szaleństwem byłoby porzucić ją bez opieki, gdy tylko pokażesz ją światu.
Budowanie marki osobistej to niekończący się proces. Raz rozpoczęty, zaprowadzi Cię tak, gdzie chcesz dojść ze swoją marką, jeśli o nią zadbasz. Lecz gdy o niej zapomnisz i porzucisz ją bez opieki, zaprowadzi Cię tam, gdzie nie chciałabyś dość.
Skoro budowanie marki to proces, do tego długoterminowy, to jest wysoce prawdopodobne, że zboczysz z drogi wiodącej do sukcesu Twojej marki. Tak jak podczas zbierania grzybów lub wędrówki po lesie – póki trzymasz się ścieżki, wiesz, że się nie zgubisz. Ale wiesz też, że najlepsze grzyby nie rosną przy ścieżce, albo rosły, ale ktoś inny je zebrał przed Tobą. Żeby zyskać więcej, trzeba zaryzykować i ze ścieżki zejść. To wymaga odwagi by zagłębić się w las, ale potem trzeba na ścieżkę wrócić, z dumą niosąc zebrane grzyby.
Dlatego warto mieć mapę swojej marki, i szybką listę kontrolną, która w przypadku zabłądzenia lub zejścia ze szlaku, łatwo przywróci Cię na właściwe miejsce w procesie budowania marki.
Poniższa lista działań jest na tyle uniwersalna, że możesz zastosować ją zarówno do budowania swojej marki osobistej jak i marki swojej firmy czy projektu, za którym stoisz. Nie traktuj tego jak pełnego procesu budowania marki osobistej. To raczej zasygnalizowanie tematów, które są istotne w tym procesie, a stracenie ich z pola widzenia może przynieść wiele strat. A tego nie chcemy.
1. Zdefiniuj swoją markę
Zdefiniuj swoje wartości i przekonania twojej marki. To, co określisz, jako wartości Twojej marki będzie komunikowane i odbierane przez otoczenie, a przez to szybciej nawiążesz kontakt z właściwymi osobami, dla których te same wartości są istotne. Ten etap jest najbardziej związany z Tobą i w 100% zależy od Ciebie, dlatego nie bagatelizuj określania swoich wartości życiowych.
2. Określ swoje mocne strony
Określ, dlaczego jesteś lepsza od konkurencji, czym przekonasz klientów do siebie. To jest zakres Twoich kompetencji, nabytych i kształtowanych przez lata praktyki zawodowej. Oprócz mocnych stron zawodowych, masz jeszcze w sobie doświadczenia osobiste, które kształtują Twoją mądrość życiową. Kombinacja tych doświadczeń, stanowi o Twojej wartości dla innych osób i wyróżnia Cię spośród Twojej konkurencji.
3. Ustal grupę docelową/klienta idealnego
Samo zaistnienie na rynku nic nie da, chyba że jesteś celebrytką i chcesz być znana z tego, że jesteś znana. Określ dla kogo jest Twoja oferta, komu ją komunikujesz. Jeśli określisz swojego klienta idealnego, będziesz wiedziała jak do niego dotrzeć, kiedy i gdzie.
4. Napisz historię swojej firmy
Wykorzystaj archetypy marki do opowiedzenia odbiorcom co robisz i dlaczego. To buduje zaufanie i odsłania rąbek Twojej historii. A ludzie lubią poznawać cudze historie, nie koniecznie te dramatyczne, ale przede wszystkim te, które doprowadziły Cię do miejsca, w którym teraz jesteś.
5. Określ formę przekazu
Sprecyzuj sposób komunikacji z twoimi odbiorcami, bo od tego zależy czy w ogóle do nich dotrzesz ze swoją ofertą. Sposób przekazu zależy również od Twojego klienta idealnego i tego, gdzie go zlokalizujesz.
6. Zaprojektuj swój wizerunek
Wynika on z archetypów marki, musi potwierdzać twoje wartości i docierać do odbiorców, a to oznacza konkretny dobór kolorów, grafik, czcionek i zdjęć. Ale nie tylko. To również sposób Twojej prezencji, dobór ubioru, fryzury i makijażu. Warto zadbać również o dodatki, bo one często stanowią Twój wyróżnik.
7. Bądź spójna i autentyczna
Wszystkie platformy komunikacji powinny być takie same wizualnie, żeby przy pomocy różnych mediów budować jeden wizerunek marki. Zadbaj o to, aby Twój odbiorca mógł łatwo Cię znaleźć tam, gdzie lubi spędzać czas. I zadbaj o swoją autentyczność, czyli spójność kreacji wirtualnej z tą fizyczną.
Jeśli na którymkolwiek etapie budowania marki potrzebujesz pomocy lub nie wiesz, jak się do tego zabrać, poszukaj grupy wsparcia lub mentora w budowaniu marki. Polecam Ci również kursy i szkolenia w tym temacie. Sama z takich korzystałam, a teraz sama takie organizuję.